• דן וינוקורוב דן וינוקורוב
  • 30-04-2017
  • 515 צפיות
  • אין תגובות

למה צריך להנגיש אתר אינטרנט

החוק הישראלי להנגשת אתרי אינטרנט קובע שכל אתר שהוקם לאחר ה – 25 באוקטובר 2015 חייב להיות נגיש באופן מידי, בין אם מדובר באתרים ממשלתיים וציבורים, אתר של עמותה או אתר מסחרי.
המשמעות של הדרישה הזו היא שכל מי שמעלה אתר חדש לאוויר צריך לדעת מתי להתחיל את תהליך ההנגשה.
בעיקרון, כל אתר עובר מספר שלבים בסיסיים לפני שהוא עולה לאוויר. השלבים לפי סדר הביצוע הם שלב האפיון והעיצוב, שלב הפיתוח ושלב ההרצה. כפי שנראה מיד, רצוי להתחיל בתהליך ההנגשה כמה שיותר מוקדם בהתאם לשלבים האלו.

שלב האפיון והעיצוב

שלב האפיון הוא השלב הראשוני בו מתכננים את האתר על הנייר, קובעים אילו דפים (מסכים) בדיוק יהיו בו ואילו אלמנטים יהיו בכל מסך ומסך. כמו כן, קובעים מה יהיה הקשר בין המסכים השונים ובאיזה אופן הגולש ינווט בין מסך למסך באמצעות תפריטי הניווט.

[יש כאלו שמבצעים גם שלב נוסף והוא שלב חקר השוק והמתחרים וקביעת מילות המפתח בהן יתמקד האתר לשם קידום בגוגל. שלב זה הוא ללא ספק חשוב, אבל מכיוון שאין לו קשר ישיר לנגישות, לא נתייחס אליו בהקשר הזה]
הנגשת האתר כבר בשלב האפיון מאפשרת לבצע את התהליך בקלות יחסית ובלי כאבי ראש מיותרים לאחר מכן. הנה רק מספר דוגמאות לאפשרויות ההנגשה שקל יותר לבצע בשלב הזה:

  1. צבעים – על מנת שהאתר יהיה קריא גם לעיוורי צבעים, יש לבחור צבעים בעלי ניגודיות גבוהה שיהיה אפשר להבחין ביניהם בנקל. אם מתחשבים בניגודיות הזו כבר בשלב העיצוב (שבדרך כלל מגיע הישר לאחר שלב האפיון), הרי שיש חופש פעולה הרבה יותר גדול ואפשר לבחור בין מגוון גדול הרבה יותר של צבעים וצבעי ביניים.
  2. תמונות וקטעי וידאו – כל תמונה חדשה שמעלים צריכה להיות בעלי תג טקסט חלופי שמתאר את התמונה עצמה. אם מוסיפים את התיאורים האלו לכל תמונה ברגע שמעלים אותה, התהליך זורם בלי בעיה. לעומת זאת, אם כבר העלנו כמות גדולה מאוד של תמונות (למשל בתוך גלריה), ופתאום נזכרנו שאנחנו צריכים להוסיף להן תיאורים, הדבר עשוי לקחת לנו הרבה זמן ולעקב את זמן העלייה לאוויר. הדבר תקף גם לקטעי וידאו להם יש להוסיף כתוביות (אפילו אם אנחנו מעלים אותם לשירות חיצוני כמו למשל Youtube).
  3. ניווט ומבנה האתר – כיום יש מודעות גבוהה הרבה יותר ליצירת אתרים נוחים ואינטואיטיביים מבחינת ממשק המשתמש, תפריטי הניווט וכו'. לדוגמה, כל התפריטים צריכים לשמור על אחידות בין עמוד לעמוד ויש להימנע כמה שיותר מיצירת פריטים כפולים שמפנים לאותם עמודים.
    כאשר מתכננים את מבנה האתר בצורה נכונה כבר בשלב האפיון, בשלבים הבאים קל מאוד להוסיף תכנים ולשדרג את האתר בלי לפחד שהניווט הבסיסי יפגע. לעומת זאת, מבנה לא אופטימאלי קשה מאוד לשנות בשלבים מאוחרים יותר ובהרבה מקרים צריך לחזור לשולחן הסרטוטים על מנת לתקן את הדרוש.

תהליך הפיתוח של האתר

שלב הפיתוח של האתר הוא השלב שבו מיישמים הלכה למעשה את מה שהגדרנו בשלבי האפיון והעיצוב. בשלב הזה צריך להקפיד על שני נושאים עיקריים:

  1. יצירת קוד עמוד תקין מבחינת HTML – למרות שרוב האתרים נראים תקין על דפדפנים מודרניים וגם מנועי החיפוש כגון גוגל קוראים אותם כמו שצריך אפילו אם הקוד שלהם לא תקין בכל 100% האחוזים – כאשר מדובר באתר נגיש, יש לשאוף לקוד עם אחוז תקינות כמה שיותר גבוה. הסיבה לכך היא שקוד לא תקין עשוי להקשות על קריאת העמוד על ידי קוראי מסך המשמשים אנשים בעלי לקויות ראייה.
  2. שימוש נכון בטפסים – בוודאי כבר יצא לכם למלא טופס אחד או יותר באתרי אינטרנט בחיים שלכם. אם עשיתם זאת, סביר להניח ששמתם לב שלא כל הטפסים ידידותיים באותה מידה. כאשר מדובר באתר נגיש, הרי שעניין מילוי הטפסים הוא אפילו קריטי יותר. לדוגמה, יש לרשום בצורה ברורה את ההנחיות למילוי בנפרד מהשדות באמצעות תוויות (לא להשתמש בטקסט מוזן מראש), לאפשר לעבור בין שדה לשדה בסדר לוגי נכון באמצעות המקלדת בלבד ולהציג את הפרטים שהמשתמש מילא לפני שהוא שולח את הטופס באופן סופי.
    מכיוון שטפסים הם בדרך כלל אחד החלקים החשובים ביותר באתר והם אחראים במידה רבה על מספר הפניות שמקבלים ממנו או מספר המוצרים שהגולשים קונים (באתרי מסחר אלקטרוני), הרי שכל עיצוב מחדש של הטפסים עשוי להשפיע על האפקטיביות של האתר בצורה חדה.

שלב ההרצה

שלב הבטא או שלב ההרצה הוא כינוי לשלב בו האתר כבר מוכן הלכה למעשה ורק מבצעים את הבדיקות האחרונות לפני שהוא עולה לאוויר. במצב אידיאלי, בשלב הזה האתר כבר אמור להיות מונגש לחלוטין. בפועל לעומת זאת, יש הרבה אתרים שלא מונגשים באופן מלא ויש להנגיש אותם בדיעבד. הזמן והמשאבים שצריך להשקיע בכך תלויים בשלבים הקודמים וברמת הנגישות שאליה רוצים להגיע (החוק מחייב את הרמה האמצעית, AA, אבל ניתן לבקש הקלה לרמה A במידה והמשאבים להנגשה מוגבלים).

בכל אופן, ובלי תלות בשלב בו מבצעים את ההנגשה, יש לפנות לחברה עם ניסיון בתחום שהנגישה אתרים רבים בעבר (לא כל חברת בניית אתרים מתאימה לכך) ויש לה את היכולת לבצע את המלאכה על הצד הטוב ביותר.

 


אקססיבלי 2017
© כל הזכויות שמורות


הצטרפו להצלחה של אקססיבלי


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *