• דן וינוקורוב דן וינוקורוב
  • 16-06-2017
  • 579 צפיות
  • אין תגובות

הנגשת אתר מבחינה טכנית ושמירה על נגישות האתר בזמן ההרצה והתחזוקה השוטפים שלו הם שני דברים שונים לחלוטין : כל תוכן חדש שאנחנו מעלים לאתר חייב להיות נגיש ואם אנחנו מבצעים שינוי מבני או עיצוב באתר, אנחנו חייבים להיות בטוחים לחלוטין שהוא לא פוגע בנגישות הקיימת. אז כיצד עושים זאת?

למה לשים לב כשמבצעים שינויים באתר?

תמונות

לכל תמונה יש כאמור טקסט נלווה שמתאר אותה. הטקסט יכול להופיע מתחת לתמונה או בתוך תג ה – ALT שאותו קוראים מנועי החיפוש. חשוב לשמור על תיאור קצר וממצה מצד אחד, אבל גם להשתמש במילות מפתח רלוונטיות על מנת לבצע אופטימיזציה לגוגל. אפשר למשל להשתמש בכל מיני וורסיות או הטיות של מילות המפתח.
אם התמונה מכילה טקסט, לדוגמה כחלק מהלוגו, רצוי לשים אותו בשכבת על בתוך קוד האתר ולא להטמיע אותו בתוך התמונה. כך אפשר לשנות אותו ביתר קלות ומנועי החיפוש יכולים לקרוא אותו בתוך כותרת ראשית.

תוכן טקסטואלי

כל טקסט חדש שאנחנו מעלים לאתר חייב להיות נוח לקריאה כמה שיותר. חשוב להקפיד במיוחד על הדברים הללו :
כותרת ראשית (H1) וכותרות משנה (H2, H3 וכך הלאה).
הפרדה לפסקאות קצרות יחסית על מנת לתת לקוראים "לנוח" בין פסקה לפסקה.
גם המשפטים צריכים להיות קצרים מכיוון שכל סימן פיסוק הופך את הטקסט למורכב יותר, במקרים רבים שלא לצורך.
סימון הקישורים באופן בולט ושימוש בתיאור ברור של העמוד או האתר אליו מוביל הקישור (לא להשתמש בטקסט קישור כמו "לחצו כאן").
שמירה על סדר הגיוני ולוגי, לא לעשות סלט…

סרטונים

רוב הסרטונים הקבועים באתר עדיין מועלים ליו-טיוב, שם אפשר להוסיף כתוביות. יש להעלות כתוביות שמתאימות לכבדי שמיעה וכוללות תיאור של הצליל ברקע (. ליו-טיוב יש אמנם יכולות להציג כתוביות אוטומטית עם דיוק מרשים ביותר, אבל ייקח עוד הרבה זמן אם בכלל עד שיהיה ניתן לבצע זאת גם בעברית.
אם משתמשים בנגן מותאם אישית שלא תומך בכתוביות, או רוצים להנגיש את הסרטון למנועי חיפוש, אפשר לתמלל את הסרטון ולצרף את התמלול מתחת.

שינוי טפסים

בשלב מסוים בטיפול באתר סביר להניח שתצטרכו לשנות את אחד מהטפסים מכיוון שהוא לא יהיה מספיק ברור או שיהיה צורך לשנות את מיקום האלמנטים השונים במטרה להגדיל את מספר הפניות. במקרה כזה, אל תשכחו לסמן את השדות החדשים אם ישנם בתיאור מתאים. כמו כן, עליכם לשמור על הסדר של השדות גם מבחינת הקוד, כך שיהיה אפשר לדלג בין השדות בסדר הנכון באמצעות המקלדת.

הטמעת מערכת פרסום

אתרים נגישים ברמה הגבוהה ביותר אינם כוללים פרסומות קופצות או פרסומות במעבר בין עמודים ובטח שלא פרסומות שפותחות חלון דפדפן חדש ומעבירות אליו את הפוקוס. כל אלו אינם ידידותיים למשתמש ובטח למשתמשים בעלי מוגבלויות. אם רוצים להטמיע מערכת פרסום חדשה, יש לוודא שהיא רגישת תוכן, לדוגמה מערכת AdSense של גוגל או טאבולה ואאוטבריין שמתבססות על טקסט שיושב בתוך העמוד.

שינויים בקוד

לפעמיים אין בררה אלא לבצע שינויים מסוימים בקוד כאשר מעדכנים את האתר לגרסה חדשה או שמוסיפים אלמנט חדש. במקרים כאלו יש לבדוק שהקוד החדש הוא תקני ולא פוגע בנגישות הקיימת. הדבר חשוב במיוחד כאשר משתמשים בקבצים חיצוניים (בעיקר ספריות JavaScript). גם החלפת תוכן העמוד בזמן אמת באמצעות מנגנון כמו AJAX עשויה להיות בעייתית, ולכן תמיד צריך לספק חלופה שמאפשרת לגשת לתוכן המשתנה באמצעות קישור קבוע.


אקססיבלי 2017
© כל הזכויות שמורות


הצטרפו להצלחה של אקססיבלי


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *